سودایی ها

همه چیز درباره سودایی مزاج ها

سودایی ها

همه چیز درباره سودایی مزاج ها

سودای ها

سودا: یعنی سیاهی که از سردی و خشکی پدید می‌آمد. تمام مواد خون ساز مثل عدس، جگر و انار سودا سازهستند. متذکر می شویم که مراد از خون ساز ،به معنای تولید دم از اخلاط اربعه نیست، چراکه مصرف بیش از حد این گونه مواد، باعث غلظت خون خواهد شد. خون از آب، پلاکت و گلبول (قرمز و سفید) تشکیل شده و مواد خون سازی مثل انار، باعث تولید گلبول قرمز خون می‌شوند نه پلاکت.باید گفت هر چه میزان  گلبول قرمز از حدّ نرمال فراتر رود، غلظت خون بیشتر شده و به همان میزان از گلبول‌های سفید خون که نقش سرباز و تنظیم کننده سیستم دفاعی بدن هستند ،کم خواهد شد.

 

پس عدس و جگر هم باید به میزان معمولی مصرف شده و از افراط و تفریط پرهیز شود چراکه عامل سکته اعم از قلبی و مغزی، غلظت خون و به تبع آن انسداد عروق و نهایتاً سکت یا همان سکته خواهد بود. برای تعدیل سودا از مواد اسیدی مثل سرکه، لیمو، ترشی‌جات استفاده می‌شود و این که از حضرت علی "علیه السلام "توصیه به مصرف سرکه انگبین (سرکه – عسل) فرموده اند،به خاطر این است که با عسل، سردی سرکه رفع شده و از ایجاد عوارضی با منشأ سردی که در قسمت‌های قبل گذشت، پرهیز شود.
(میزان سودا در انسان سالم 49 درصد می‌باشد)
sourse:www.ravazadeh.com

منع سودازاها و توصیه هایی برای سودایی ها

خلطی که امروزه مردم بر اثر غلبه آن خلط دچار انواع بیماری ها (از جمله بیمارهای عصبی همچون افسردگی و وسواس، بیماری های پوستی، واریس و ...) می شوند، سودا می باشد.
جهت درمان غلبه سودا از طرف پزشک برای بیمار منع سودازاها تجویز و توصیه می شود و بیمار باید از هر چیزی که باعث تولید سودا برای او می گردد، دوری کند؛ اعم از خوردن مواد سودازا و یا انجام کارها و شرایطی که برای بیمار باعث افزایش سودا می گردد که در ذیل تشریح شده اند.


 

الف- مواد غذایی سودازا:
مواد غذایی که باعث ایجاد خلط سودا در افراد می شوند عبارتند از کلیه مواد غذایی سرد و خشک که در لیست مواد غذایی به تفکیک طبع درج شده اند، همچنین مواد غذایی ذیل هر چند دارای طبع سرد و خشک نیستند، ولی خوردن آن ها سودازا است که باید از مصرف آنها نیز خودداری نمایند که عبارتند از:
بادنجان، چای، سیب زمینی، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای و گوشت گاو
sourse:www.ravazadeh.com

توصیه هایی برای سودایی ها:

توصیه می شود افرادی که غلبه سودا دارند از سودازاها دوری کنند و موارد ذیل را رعایت نمایند:
مواد غذایی با طبع گرم و تر زیاد بخورند. دستورات تغذیه را کاملاً مراعات نمایید، بدنشان را با روغن بادام شیرین، روغن مالی نمایید، از حمام گرم حتماً استفاده کنند و حجامت نیز به موقع انجام دهند.
سودایی ها اصلاً نباید از لحاظ جسمی و فکری خود را خسته کنند و هر وقت خسته می شوند باید به اندازه کافی استراحت نمایند، هنگام گرسنگی به اندازه کافی غذا میل نمایند، باید شرایط زندگی ایشان راحت و خوب باشد، در جای خوش آب و هوا زندگی کنند و روحیه خود را باید شاد نگهدارند و اطرافیانشان باید در این امر آن ها را یاری دهند، محل خوابشان نیز باید راحت باشد و از غم و غصه و استرس دور باشند و خوردن روزانه یک لیوان شیر سالم و یک لیوان آب هویج نیز برایشان مفید است.
موارد مذکور را تا زمان تعدیل طبع باید رعایت نمایند.

sourse:www.ravazadeh.com